Pinja -opiskelija: Iso paha kiusaaja
Kiusaamisesta puhuttaessa useimmiten nousee esiin
kiusatun asema – se, mitä kiusattu joutuu käymään läpi ja miltä kiusaaminen
tuntuu. Tämä on toki tärkeä asia kiusaamisilmiössä, sillä onhan kiusattu se,
joka joutuu kokemaan kaikki ne yksinäisyyden, huonommuuden, pelon ja
ahdistuksen tunteet. Olen itsekin ollut kiusattu kouluaikanani, ja minun olisi
helppo kertoa kiusatun näkökulmasta oma tarinani. Haluan kuitenkin kurkata kiusattuna
olemisen kääntöpuolelle ja pohtia kiusaajan roolia ja sitä, mitä kiusaamisen
takana on.
Kiusaaminen ei kuitenkaan ole niin mustavalkoinen asia, roolit voivat muuttua ja jokaisella on taustalla oma tarinansa – moni kiusaajakin on saattanut joskus olla se kiusattu. Olenkin nyt koittanut sukeltaa kiusaajan maailmaan netin kautta lukemalla artikkeleita ja tutkimuksia, ja tätä kautta pyrkinyt ymmärtämään miksi lapsi kiusaa. Valtaosa on varmasti kuullut, että useimmiten syy kiusaamiselle löytyy kiusaajan kotioloista – tämä varmasti pitää ainakin osin paikkansa. Kukaan ei synny kiusaajaksi, vaan siihen kasvetaan. Millainen ympäristö sitten kasvattaa kiusaajia?
Jokaisella lapsella on myös lähtökohtaisesti omat yksilölliset piirteensä, jotka vaikuttavat alttiuteen kiusata toisia. Onko lapsi esimerkiksi taipuvainen impulsiivisuuteen, aggressiivisuuteen, kateuteen tai röyhkeyteen? Yksi kenties merkityksellisimmistä piirteistä, joka vaikuttaa kiusaamistaipumukseen on kuitenkin empatiakyky – tai lähinnä sen puute. Miten lapsi voi ymmärtää kiusaamisensa vaikutuksen, jos hän ei pysty ymmärtämään kiusaamansa ihmisen tunteita tai asemaa? Empatiakyky ei olekaan itsestäänselvyys ja automaattinen taito, vaan taito, jota jokainen meistä on alkanut opettelemaan vauvasta asti. Jos lapsena olemme jääneet ilman perusturvallisuuden tunnetta, voi olla myöhemmin vaikea osoittaa empatiakykyä toisia kohtaan. Kuitenkin empatiakyky alkaa kunnolla kehittyä vasta, kun laitamme koulurepun selkään ja suuntaamme opettelemaan sitä luokkatovereidemme kanssa uuteen maailmaan – kouluun. Empatiakyvyn, vuorovaikutussuhteiden ja aikuisen roolin merkitystä ei pidä aliarvioida, kun mietitään, miten lapsesta kasvaa kiusaaja.
Usein ollaankin huolissaan kiusatusta, aiheellisesti
tietenkin. Pitäisikö kuitenkin olla huolissaan myös kiusaajasta? Omasta
mielestäni ei kuulosta siltä, että kiusaajalla olisi asiat välttämättä kovin
hyvin omassa elämässään. Nyt kun mietin taaksepäin omia kiusaajiani, niin
tunnistan heidän kasvuympäristöistään montakin asiaa, jotka edellä mainitsin.
Olisiko oma nuoruuteni ollut helpompi, jos he olisivat saaneet apua omiin
vaikeuksiinsa? Kiusaaminen on myös opittu käytösmalli, jota kiusaaja saattaa
helposti jatkaa myöhemmällä iällään. Voisiko siis kiusaajien auttaminen toimia
ennaltaehkäisevästi myöhempää työpaikkakiusaamista ajatellen?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti