Mitä tehdä kun oma lapsi kiusaa? Tai jos huoli nousee päivähoidossa lapsiryhmässä tai koululuokassa? Miten siihen voi puuttua?
Ihan ensimmäiseksi on kartoitettava mahdolliset muutokset
perheen ja kasvatusympäristön rakenteessa ja arjessa, joka märittelee myös
lapsen arjen ja rutiinit. Kaikki muutokset, aikuisten silmissä pienetkin,
horjuttavat lapsen turvallisuuden tunnetta ja lapsi hakee herkästi tasapainoa
oman paikkansa löytämiseksi kaveriporukassa. Tämä saattaa näkyä lapsen
taipumuksena hyökätä toisia lapsia kohtaan, koska lapsi ei löydä muita tapoja
toimia ilman aikuisen ohjausta. Lapsi elää hetkessä, joten on turha odottaa,
että lapsi näkisi elämäänsä ja toimintansa seurauksia pitkällä tähtäimellä.
Lapsen elämä tapahtuu tässä ja nyt, joten myös puuttumisen on tapahduttava
lapsentahtisesti. Kaikkien kasvattajien on oltava samassa linjassa, yhtenä
rintamana luomassa rajoja lapsen toiminnalle, ja toiminnan uudelleen
suuntaamiselle. Toistuvat, hyvää tarkoittavat mutta usein tehottomat
kasvatuskeskustelut eivät auta, vaan lisäävät vanhempien syyllisyyttä
tilanteessa. Vanhemmat tarvitsevat ennemmin ohjausta kuin arvosteluja.
Kuinka sitten suunnataan lapsen toiminta kiusaamisesta
rakentavampaan suuntaan? Annetaan lapselle vaihtoehtoisia toimintatapoja sen
tilalle, mikä kielletään. Rajat on asetettava, ja se lisää lapsen
turvallisuuden tunnetta. Turvasta käsin lapsen on hyvä opetella tunteiden
tunnistamista ja nimeämistä. Lapsi hakee kiusaamalla yhteyttä toisiin lapsiin,
kuin myös aikuisen reaktioita. Aikuisilla on vastuu siitä, millä tavoin näitä
reaktioita osoitetaan lapselle. Lapsi provosoi, ja saa näin aikuiset reagoimaan.
Tätä reaktiota lapsi hakeekin. Vaikkakin kyseenalaisin keinoin, mutta huomio on
hänessä. Saako lapsi riittävästi positiivista huomiota? Vai onko palaute aina
negatiivista? Rangaistuksia? Entä jos asia käännetäänkin toisin päin, ja
reagointi tapahtuukin vain silloin, kun lapsi tekee jotain hyvää, onnistuu
jossain, tai käyttäytyy hyvin? Näillä asioilla vahvistetaan lapsen itsetuntoa
ja vähennetään tarvetta hakea huomiota negatiivisella käytöksellä. Positiivinen
palaute palkitseekin enemmän kun huomio, jonka hän saa toimimalla kielletysti.
Lapsi ei ymmärrä syy-seuraus-suhteita. Ne täytyy opettaa
hänelle. Tässä apuna ovat usein kirjat, joissa on opettavainen tarina.
Rauhallisena hetkenä lukeminen paitsi antaa huomiota, myös antaa ajattelemisen
aihetta. Tällaisia kirjoja on kirjasto pullollaan, ja niitä kannattaa käyttää
tukena keskustelulle lapsen kanssa. Lisäksi tunteiden käsittelyssä pienemmillä
lapsilla voi käyttää mm. muovailuvahan moukarointia, sotkemista
maalausvälineillä (hallitussa ympäristössä) tai liikunnan avulla. Pääasia on,
että lapsi pääsee purkamaan liian energiansa jollain positiivisella tavalla, ja
näin hänen toimintaansa voidaan ohjata pois kiusaamiskäyttäytymisestä. Kaverit
voidaan ottaa tähän mukaan, ja opettaa samalla muillekin tunnetaitoja. Kun
lapsi huomaa, että muillakin on tunteet, hän oppii samalla huomioimaan ja
ymmärtämään myös niitä. Tässä lasta ei kuitenkaan voi jättää yksin, vaan hän
tarvitsee aikuisen tukea tunteiden nimeämisessä ja niiden purkamisessa.
Onko mahdollista, että lapsella olisi nepsy-piirteitä, eikä
sen vuoksi osaa kommunikoida muiden kanssa, vaan pyrkii hallitsemaan tilannetta
siten, kun on tottunut tekemään? Tätä olisi hyvä seurata, jos tutkimuksiin
ohjaaminen on ajankohtaista eikä muista puuttumisen keinoista huolimatta lapsen
käytös muutu. Myös vanhemmat tarvitsevat tukea lapsensa kasvatuksessa, ja heitä
kannattaa muistuttaa omien voimavarojensa säilyttämisestä ja lisäämisestä. On
myös tärkeää tehdä yhteistyötä mahdollisuuksien mukaan muiden perheiden kanssa,
erityisesti kiusaamisen kohteen vanhempien kanssa. Yleensä ihmiset arvostavat
vastuunottoa ja tilanteensa aitoa ymmärrystä. Yhteistyö on parhaimmillaan
vastavuoroista ja hedelmällistä. Yhteydenotto voi olla vaikeaa, joten sen voi
tehdä myös päiväkodin tai koulun kautta. Pääasia on, että yhteys syntyy jotakin
kautta.
Kouluikäisen lapsen kohdalla yhteistyö korostuu, koska nuori
osaa jo itse arvioida tekojensa seurauksia, ja ymmärtää, että toisillakin on
tunteet. Kasvatukselliset keskustelut kotona ja koulussa ovat tässä kohtaa
aiheellisia, mutta edelleenkin perheen syyllistäminen on turhaa. Lapsi ja nuori
ei ole ”paha”, vaikka hänen toimintansa onkin tuomittavaa. Rajat on asetettava,
eikä niiden yli mennä. Tässä kohtaa, jos lapsi tai nuori alkaa olla täysin
rajaton, on otettava kovemmat keinot käyttöön, ja tarvittaessa tehdä jopa
rikosilmoitus ja lastensuojeluilmoitus nuoresta, joka toistuvasti oireilee
kiusaamalla muita. Tunnetaidot eivät ole kehittyneet, ja järki tulee aina
jälkijunassa kehityksessä. Tätä järkeä on syytä kasvattaa aikuisen avulla.
Tarvitsisiko nuori jonkun ulkopuolisen aikuisen puuttumista tilanteeseensa? Jos
vanhempia ei uskota, voi olla paikallaan pyytää lastensuojelun perhetyön apua.
Korostan kuitenkin, että huostaanotto ei ole ratkaisu tilanteeseen, vaan apu
pitää osata tuoda perheeseen. Lapsen ja nuoren siirtäminen pois perheyhteydestä
tai uuteen kouluun sijoittaminen ei ratkaise ongelmia, vaan yleensä pahentaa
niitä. Myös nuorille on olemassa kiusaamisesta kertovia kirjoja, joita on hyvä
luetuttaa. Nuoren kanssa on hyvä tehdä myös persoonallisuuskartta, jossa
etsitään nuoren vahvuuksia ja korostetaan hyviä toimintatapoja, ja jätetään
vähemmälle huomiolle kiusaamiskäyttäytyminen. Kun palkinto – eli aikuisen
reaktio – vähenee, yleensä sen hakeminenkin menettää merkitystään.
Lisäksi koulussa on hyvä huomioida ryhmän dynamiikan
merkitys kiusaamistilanteissa. Koko ryhmää koskeva ryhmäyttämistyö on
oivallinen työkalu rakennettaessa yhteisöllisyyttä ja me-henkeä. Opettajan
asenne ja toiminta on tässä ensisijalla. Jos opettaja ei ota tosissaan
kiusaamista ryhmäilmiönä, vesittää se kaikki muutkin yritykset parantaa
tilannetta. Huomio tässä kohtaa kohdistuu ammattilaisiin, niihin kasvattajiin,
jotka ovat lähellä nuoria. Peräänkuulutan siis vastuuta. Vastuuta nuorten
tunnetaitojen kasvatuksessa, vastuuta tilanteiden rajaamisessa, vastuuta luokan
yhteisöllisyyden luomisessa. Tämä pätee myös päiväkotiympäristössä.
Toivon voimia kaikille niille perheille, joita aihe
koskettaa tavalla tai toisella, pitäkää huolta itsestänne ja toisistanne!
Tunnette oman lapsenne parhaiten, joten puolustakaa heidän oikeuksiaan
rakentavaan kasvatukseen ja suojaavaan kehitykseen. Kaikki lapset ansaitsevat
hyvän ja turvallisen kasvuympäristön.
Suvi-Tuulia Korhonen
Sosionomi YAMK
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti